Resources

Mexican Tax Reform 2004-Spanish

03.31.04

De nuevo se ha perdido la oportunidad de lograr una reforma fiscal integral que permita una mayor recaudación, y al mismo tiempo hacer más competitivo el mercado mexicano en el plano internacional.  La iniciativa presentada por el Poder Ejecutivo al Congreso que, de haber sido aprobada, hubiera eliminado el sistema de privilegios y complicaciones de la LIVA al desaparecer las exenciones y la tasa 0% de dicho impuesto indirecto (gravando la enajenación de alimentos y medicinas), y que además hubiera re d ucido las tasas existentes del ISR, fue rechazada por la Cámara de origen.

El 31 de diciembre de 2003 se publicó en el Diario Oficial de la Federación la reforma fiscal aprobada por el Congreso. Se trata de una reforma menor y de poca trascendencia que incluye la eliminación del impuesto sustit u t i vo del crédito al salario el cual fue declarado inconstitucional por la Su p rema Corte de Justicia de la Nación .

Asimismo, el 5 de enero de 2004 se publicó la esperada reforma al CFF. La reforma al CFF es extensa y contiene algunos cambios técnicos relevantes.

The publications contained in this site do not constitute legal advice. Legal advice can only be given with knowledge of the client's specific facts. By putting these publications on our website we do not intend to create a lawyer-client relationship with the user. Materials may not reflect the most current legal developments, verdicts or settlements. This information should in no way be taken as an indication of future results.

Search Tips:

You may use the wildcard symbol (*) as a root expander.  A search for "anti*" will find not only "anti", but also "anti-trust", "antique", etc.

Entering two terms together in a search field will behave as though an "OR" is being used.  For example, entering "Antique Motorcars" as a Client Name search will find results with either word in the Client Name.

Operators

AND and OR may be used in a search.  Note: they must be capitalized, e.g., "Project AND Finance."

The + and - sign operators may be used.  The + sign indicates that the term immediately following is required, while the - sign indicates to omit results that contain that term. E.g., "+real -estate" says results must have "real" but not "estate".

To perform an exact phrase search, surround your search phrase with quotation marks.  For example, "Project Finance".

Searches are not case sensitive.